Celem kursu jest przygotowanie słuchaczy do wykonywania zawodu nauczyciela w szkołach podstawowych. Tematyka obejmuje szanse i zagrożenia rozwoju pojawiające się grupie uczniów klask IV – VIII szkoły podstawowej. Podejmowane zagadnienia pozwalają na zapoznanie studentów z pogłębioną wiedzą psychologiczną dotyczącą zmian rozwojowych zachodzących u dzieci na etapie wczesnoszkolnym i w okresie późnego dzieciństwa. W ramach kursu analizowana jest również problematyka zaburzeń rozwoju pojawiających się u dzieci szkolnych. Zdobyta w ramach kursu wiedza pozwoli na kształtowanie umiejętności oceny poziomu rozwoju uczniów i jego stymulowania oraz świadomości różnic indywidualnych w tempie i rytmie rozwoju wczesnej fazy dorastania. Problematyka zajęć pozwoli na uwrażliwienie słuchaczy na konieczność dostosowywania oddziaływań pedagogicznych do indywidualnych właściwości uczniów o rozwoju prawidłowym i specjalnych potrzebach Przygotowanie ich do postępowania profilaktycznego, diagnostycznego i terapeutycznego we współpracy z rodziną i specjalistami. Wytworzenie u nich tendencji do samopoznania i refleksji nad własnym funkcjonowaniem osobistym i zawodowym oraz stałego doskonalenia się.