Kurs Metodyka edukacji środowiskowej realizuje następujące cele:

- ukazanie zadań i treści edukacji środowiskowej dzieci przedszkolnych i w młodszym wieku szkolnym z punktu widzenia ogólnych założeń tej dziedziny;

- przygotowanie przyszłych nauczycieli do samodzielnego planowania i prowadzenia zajęć zintegrowanych z elementami edukacji środowiskowej w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej

Treści merytoryczne realizowane są podczas ćwiczeń stacjonarnych oraz na platformie e-learningowej:

1.     Ogólne założenia edukacji środowiskowej – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska.

2.     Cele i zadania edukacji środowiskowej w przedszkolu i w klasach I-III.

3.     Przygotowanie metodyczne i organizacyjne nauczyciela do zajęć o treściach środowiskowych na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

4.     Realizacja zasad dydaktycznych w edukacji środowiskowej w klasach I-III.

5.     Struktura i rodzaj treści przedmiotowych edukacji środowiskowej na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

6.     Treści środowiskowe jako czynnik integrujący w edukacji wczesnoszkolnej.

7.     Operacjonalizacja celów edukacji środowiskowej w klasach I-III

8.     Metody i formy realizacji edukacji środowiskowej w przedszkolu i w klasach I-III.

9.     Zabawy badawcze w przedszkolu.

10.  Metody badawcze – obserwacja,  doświadczenie, eksperyment.

11.  Rodzaje aktywności dzieci przedszkolnych i szkolnych w kontakcie z przyrodą.

12.  Działalność praktyczna dzieci – praca w kąciku przyrody oraz na działce przedszkolnej i szkolnej.

13.  Wycieczka jako podstawowa forma poznawania środowiska społecznego i przyrodniczego przez dziecko w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.

14.  Środki dydaktyczne w edukacji środowiskowej.

15. Utrwalanie, kontrola i ocena postępów uczniów klas 1-3 w zakresie edukacji środowiskowej.