Kurs Metodyka edukacji środowiskowej realizuje następujące cele:
- ukazanie zadań i treści edukacji środowiskowej dzieci przedszkolnych i w młodszym wieku szkolnym z punktu widzenia ogólnych założeń tej dziedziny;
- przygotowanie przyszłych nauczycieli do samodzielnego planowania i prowadzenia zajęć zintegrowanych z elementami edukacji środowiskowej w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej
Treści merytoryczne realizowane są podczas ćwiczeń stacjonarnych oraz na platformie e-learningowej:
1. Ogólne założenia edukacji środowiskowej – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska.
2. Cele i zadania edukacji środowiskowej w przedszkolu i w klasach I-III.
3. Przygotowanie metodyczne i organizacyjne nauczyciela do zajęć o treściach środowiskowych na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
4. Realizacja zasad dydaktycznych w edukacji środowiskowej w klasach I-III.
5. Struktura i rodzaj treści przedmiotowych edukacji środowiskowej na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
6. Treści środowiskowe jako czynnik integrujący w edukacji wczesnoszkolnej.
7. Operacjonalizacja celów edukacji środowiskowej w klasach I-III
8. Metody i formy realizacji edukacji środowiskowej w przedszkolu i w klasach I-III.
9. Zabawy badawcze w przedszkolu.
10. Metody badawcze – obserwacja, doświadczenie, eksperyment.
11. Rodzaje aktywności dzieci przedszkolnych i szkolnych w kontakcie z przyrodą.
12. Działalność praktyczna dzieci – praca w kąciku przyrody oraz na działce przedszkolnej i szkolnej.
13. Wycieczka jako podstawowa forma poznawania środowiska społecznego i przyrodniczego przez dziecko w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.
14. Środki dydaktyczne w edukacji środowiskowej.
15. Utrwalanie, kontrola i ocena postępów uczniów klas 1-3 w zakresie edukacji środowiskowej.
- Nauczyciel: Ingrid Paśko